be my follower


Sunday 19 June 2011

Zaman Dah Berubah



Assalamualaikum dan selamat berhujung mggu walaupon sekejap lagi aku kne posting petang...



 
Ermmm....dah lama tidak meng'update' blog..kini blog sudah di penuhi dengan habuk-habuk tipis dan perlu kerap di cuci...huhuhu...aku sibuk gan posting sekarang dan dah bermulanya management posting yer di hospital selama 2 bulan iaitu posting terakhir sbgai student nes..(Hoooreyy!)..Tp xtaw la kalo aku nakal aku kne la anta gi posting lg nanti sebab tak achieve cross kan...


Untuk mgu pertama ni, aku terpaksa masuk paediatrik wad iaitu wad kanak2...cumill je dgar kn tp ia sangat membosankan... Kat paeds ward memang student tak boleh buat sesuke ati tnpa supervise dri staff nes atau pon sister...kt sni memg strict gler la.. bila dah sume bnda tak boleh nak buat of coz la ati mula berkata bosan dan kaki melangkah tnpa tujuan utk mencari keseronokan..(ok tipu!)  Ingat senang ke aku nk curi tulang kat sane...skali kena cekup melayang kaki sebelah..(ok tipu lagi) heheehe..



Sepanjang seminggu pengalaman aku keje kat paeds ward ni setelah hampir setahun dah aku tak posting kt sini..keje kt paeds ward memg best bila melayan karenah budak-budak yg berperangai cumil seperti kuat bercakap pastu ckp plak pelat-pelat tp kita still leh faham la kan. Pastu  ada plak budak pompuan yang berambut kerinting dan chubby  berjalan atau berlari di kejar ibu mereka...memg cummill la kan bila die lari pon macam terkedek-kedek je pon..(cumil, cumil, cumil!!) Aku memang mengimpikan anak yg macam tu nanti...hihiihhi..gatal!


 


Biasalah dalam suka ada duka. Ada plak  yg berpangai mengada terlebih kn terutama masa nk makan ubat. Memg dahsyat kot smpai ada yg duk bwah katil sampai xnk keluar sebab da tau akan kne makan ubat kan..pelik dan bijak sgguh kan budak-budak zaman sekarang. Kadang-kadang si ibu pon xmampu utk memujuk si anak makan ubat terpaksa lah tugas memberi ubat ter'delay' sekejap sementara nk pujuk si budak tu makan ubat. Memang puas la kan nk pujuk-pujuk mereka sume ni. Tapi budak-budak zaman sekarang ada yg terlalu moden yer smpai kan nk makan ubat pon si ibu beri terpksa ipad pada si anak konon yer utk memujuk makan ubat. Kemudian bru lah si anak akan  makan ubat dengan senang sebab dah terlalu leka bermain game. See, sgguh canggih kan anak-anak zaman sekarang.




Tapi ape akan berlaku ek 5,6 tahun akan datang bila aku dah pon jadi staff nes. Macam mane aku nk handle budak2 makan ubat iyalah mereka terlalu advance jika di bandingkan dengan zaman kanak-kanak aku. Perasaan takut tu sgat ada iyalah lg 6bulan je lagi aku nk grad dan keje as a staff nes kn. Ohh...memg ilmu di dada dri segi mental dan fizikal masih belum mencukupi ni... Masih perlu belajar.

Sekian,.



P/s
Zaman kanak-kanak aku makan ubat mak aku hye bg patung yg bila picit kt dada die akan berbunyi jew...so aku akan tertipu dengan senang sekali sebab pelik patung tu boleh bercakap.

Drama tv nora elena da tamat! best ending yer..

No comments:

Post a Comment